سبد معیشت کارگران به بیش از 10 میلیون و 700 هزار تومان رسید/ تفاوت نرخ‌های سبد معیشت واقعی و رسمی چقدر است؟

هزینه‌های زندگی با مبنا قرار دادن یک وعده غذای گرم روزانه برای خانوار متوسط به بیش از ده میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است ولی اگر این سبدِ تقریباً واقعی را کنار بگذاریم و به همان معیارهای کمیته‌ی دستمزد ذیل شورایعالی کار برای محاسبه‌ی سبد معیشت رجوع کنیم، بازهم شاهد افزایش چشمگیر در نرخ هزینه‌های زندگی خواهیم بود. همان سبد رسمی شورایعالی کار نیز امروز به ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ عضو کارگری شورایعالی کار گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر جلسات برگزار شود؛ رئیس شورایعالی کار، شخص وزیر کار است و توقع داریم به این خواسته قانونی تمکین کند و جلسه را در وقت قانونی برگزار کند.

ایلنا نوشت: اولین سخنان رسمی عبدالملکی (وزیر کار دولت سیزدهم) به نوعی تایید بحران معیشتی کارگران و بازنشستگان بود اما وزیر گفت باید با «کنترل تورم»، قدرت خرید جامعه‌ی کارگری بهبود یابد و امکان افزایش دستمزد در شرایط فعلی وجود ندارد. درست است که بحث کنترل تورم توسط وزیر کار مطرح شد اما درست در ماه بعدی، یعنی شهریور ماه، تورم در همه ابعاد رکورد زد؛ همه شاخص‌های تورمی از تورم نقطه به نقطه گرفته تا تورم ماهانه، نزدیک به یک درصد افزایش نرخ داشته‌اند. و این در حالیست که علیرغم تاکیدات روشن قانون کار، هنوز  در دولت جدید، نشست رسمی و سه‌جانبه‌ی شورایعالی کار برگزار نشده است.

 

وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان بسیار وخیم است

 

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان بسیار وخیم است، در بدترین شرایط ممکن به سر می‌بریم. روند گرانی کالاها و خدمات با سرعت بسیار تداوم دارد و اکثر اقتصاددانان و کارشناسان حادق اعتقاد دارند شیب تورم به این زودی‌ها منفی نخواهد شد. این وضعیت بغرنج، بازنگری در دستمزد کارگران را تبدیل به یک ضرورت غیرقابل انکار می‌کند. اگر تا پیش از این در سال‌های گذشته، ما روی ترمیم دستمزد در میانه سال تاکید داشتیم امسال با توجه به رکوردشکنی نرخ‌های تورمی، می‌گوییم «ترمیم دستمزد» یک الزام اساسی است و باید حتما اتفاق بیفتد.

نرخ‌های سبد معیشت:

واقعی ده میلیون و هفتصد هزار تومان، رسمی هشت میلیون و نهصد هزار تومان!

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر، حداقل‌های زندگی به بیش از ده میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است. سبدی که کمیته دستمزد کانون عالی شوراها براساس وعده‌های غذایی واقعی محاسبه کرده، نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی با مبنا قرار دادن یک وعده غذای گرم روزانه برای خانوار متوسط به بیش از ده میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است ولی اگر این سبدِ تقریباً واقعی را کنار بگذاریم و به همان معیارهای کمیته‌ی دستمزد ذیل شورایعالی کار برای محاسبه‌ی سبد معیشت رجوع کنیم، بازهم شاهد افزایش چشمگیر در نرخ هزینه‌های زندگی خواهیم بود. همان سبد رسمی شورایعالی کار نیز امروز به ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته‌ی خدایی، فاصله‌ی این سبد با سبد رسمی بهمن ماه سال گذشته به بیش از دو میلیون تومان رسیده است؛ همه اینها نشان‌دهنده این است که ما مجبوریم و چاره‌ای جز این نداریم که فکری به حال معیشت شاغلان بکنیم.

دیدگاه تان را بنویسید