جی پلاس/برگی از تاریخ نهضت امام خمینی؛

امام چه شرطی برای پذیرش بختیار گذاشته بود؟

شایع شده بود که امام، بختیار را در مقام نخست وزیری به دیدار پذیرفته است که امام در هفتم بهمن ماه سال ۵۷، در اعلامیه ای این موضوع را تکذیب کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در روزهایی که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می شد و عوامل رژیم شاه می دانستند که رژیم در حال سقوط است، سعی می کردند تا خود را به سکاندار انقلاب نزدیک کنند و در این میان، شاپور بختیار قصد دیدار با امام را داشت که امام شرط پذیرش این ملاقات را استعفای وی قرار دادند. اما عده ای شایع کرده بودند که امام او را با مقام نخست وزیری اش به دیدار می پذیرد که ایشان در هفتم بهمن ماه سال ۵۷ بیانیه ای داده و این موضوع را تکذیب کردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

حضرات حجج اسلام تهران و سایر شهرستان ها ـ دامت برکاتهم

آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست‌وزیری من می‌ پذیرم، دروغ است بلکه تا استعفا ندهد او را نمی‌ پذیرم؛ چون او را قانونی نمی‌دانم. حضرات آقایان به ملت ابلاغ فرمایید که توطئه‌ ای در دست اجراست و از این امور جاریه گول نخورید. من با بختیار تفاهمی نکرده‌ ام و آنچه سابق گفته است که گفتگو بین او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ کنند و مراقب توطئه‌ ها باشند. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌.

28 شهر صفر 99

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام، ج ۵، ص ۵۳۶

 

در همین رابطه بخوانید:

در دیدار نمایندگان مشهور آمریکایی با امام چه گذشت؟

چرا امام علیرغم همه توصیه ها، اصرار به بازگشت به ایران داشتند؟پاسخ ایشان به یک خبرنگار

نکته های مهم در پیام امام به مناسبت فرار شاه چیست؟

چرا امام بر حفظ سلسله مراتب در نیروهای مسلح تاکید داشتند؟/نوع رفتار فرماندهان با نیروهای زیردست چگونه باید باشد؟

دیدگاه تان را بنویسید