تشخیص ابتلا به کرونا به وسیله هوش مصنوعی

یک سیستم هوش مصنوعی توسط دانشمندان آمریکایی برای تشخیص کرونا تولید شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تاکنون شاهد تولید سیستم‌های هوش مصنوعی بوده‌ایم که توانایی تشخیص سرطان‌های مختلف، بیماری‌های کلیوی و تومورهای مغزی را داشته‌اند.

حال محققان سیستم سلامت "مانت ساینا"(Mount Sinai) معتقدند که برای اولین بار در آمریکا توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب آن با تصویربرداری و اطلاعات بالینی، سیستمی برای تشخیص کووید-۱۹ بسازند.

در مقاله‌ای که در نشریه " Nature Medicine" به چاپ رسید، این محققان توضیح دادند که در سیستم هوش مصنوعی خود از سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و علائمی مانند سن، آزمایش خون و برخورد احتمالی با ویروس استفاده کردند تا بیماری کووید-۱۹ را تشخیص دهند.

"زاهی فیاد"( Zahi Fayad) محقق اصلی پروژه و مدیر موسسه مهندسی زیست پزشکی و تصویربرداری (BMEII) در دانشکده پزشکی آیکان در مانت ساینای اظهار کرد: ما توانستسم نشان دهیم که مدل هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها مانند یک رادیولوژیست با تجربه دقیق است.

محققان پروژه خاطر نشان کردند زمانی‌که فرد بیمار علائم اولیه ابتلا را نشان داده و جواب آزمایش‌ها هنوز آماده نشده است، اسکن‌ها همیشه بیماری‌های ریوی را نشان نمی‌دهند.

ولی هوش مصنوعی به رفع این مشکلات کمک می‌کند.

فیاد ادامه داد: حساسیت بسیار بالای مدل هوش مصنوعی ما می‌تواند در مواردی که سی‌تی اسکن ابتلا به کووید-۱۹ را نشان نداده، بعد از نظر پزشک نظر دوم را تعیین کند.

محققان الگوریتم هوش مصنوعی ساخت خود را با بیش از ۹۰۰ اسکن از مراکز پزشکی در چین آموزش دادند.

این اسکن‌ها شامل اسکن ۴۱۹ مبتلای قطعی به کووید-۱۹ و ۴۸۶ نفر با ابتلای منفی بود.

همچنین این محققان به اطلاعاتی همچون آزمایش‌های خونی که در تعداد گلبول‌های سفید خود ناهنجاری داشتند،‌ دسترسی پیدا کردند.

الگوریتمی که این محققان توسعه دادند، از روند کاری یک پزشک برای تشخیص کووید-۱۹ تقلید می‌کند و بر اساس تصاویر سی‌تی‌اسکن، احتمال‌های ابتلا به کروناویروس را فراهم می‌کند.

محققان امیدوارند در مراحل بعد سرنخهایی در مورد چگونگی عملکر بیماران بر اساس داده‌های سی‌تی‌اسکن پیدا کنند.

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید