صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان لزوم لغو لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی
  • محل قم، منزل امام خمینی
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع لزوم لغو لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی
  • حضار حضار:دویست نفرازکسبۀ بازارتهران ازجمله آقایان:نیلچی، حسین ـ توفیقی‏ـ مظاهری، میرزاعلی ـ پیش‏قدم، لطف‏اللّه‏ ـ بزاز، علی‏نقی ـ خراز، میرزاعباس ـ خراز، جوانمرد[104]

[بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم]

... آیا من از شما تشکر بکنم، یا شما از من تشکر بکنید؟ هیچ کدام از یکدیگر تمنای تشکر نداریم؛ بلکه وظیفۀ دینی همۀ ماست که بگوییم و بخواهیم که قانون شرکت نسوان در انتخابات[1]، انجام نشود. و اگر این قانون عملی بشود، دنبالش چیزهای دیگری است، و خواستۀ اکثریت مردم، شرط است؛ اکثر مردم این مملکت از این امر بیزارند. و شما فعلاً تعطیل عمومی نکنید. خدا نیاورد آن روز را که تعطیل عمومی بشود! و باز هم دعا می‏کنم که از این عمل به طور آرام جلوگیری شود. خدا نیاورد آن روزی را که علما بگویند تعطیل بکنید! اسداللّه‏ عَلم[2]در این مملکت چه می‏خواهد بکند؟! این کار بازخواست و محاکمه‏های بعدی دارد. به طوری که شنیدم، از امینی[3]این موضوع را خواسته بودند؛ ایشان قبول نکرد و به کنار رفت. به حساب ارسنجانی[4]هم روزی خواهند رسید. اگر تمام دنیا ـ یکطرفه ـ بگویند: باید بشود! من یکی می‏گویم: نباید بشود. نه وظیفۀ من
تنهاست، بلکه وظیفۀ شاهنشاه و همۀ افراد این مملکت است که بگویند این کار صلاح نیست ...

[خطاب به حجت الاسلام انصاری، واعظ شهیر قم:]

شنیده‏ام دو شب است زبان تو[5]را بسته‏اند. چه می‏شود که اگر دستبند به دست من و شما بزنند و به گوشۀ زندان بیندازند؟ مگر ما از حسین بن علی و امام سجاد بالاتر هستیم؟ در تمام نقاط این کشور، این جریان، رویش بحث است و مردم تنفر خودشان را از این امر چه به شاهنشاه و چه به دولت، نوشته‏اند.

قانون این کشور قانون امام جعفر صادق(ع) است

این کشور، قانون اسمی‏اش قانون امام جعفرصادق است و باید تا موقع ظهور امام زمان، این قانون[6]باقی بماند. از کلیۀ علما بخواهید تا آنها بخواهند. فرستادۀ آقای بهبهانی[7]نزد من آمد و گفت: من تا آخرین نفس برای این موضوع اقدام می‏کنم. دولت باید بنویسد در روزنامه‏های رسمی که این عمل نقض شد و علناً به مردم اعلام کند. شنیده‏ام آقای فرماندار گفته است: دولت کار دارد. چه کاری از این کار واجبتر است که رضایت بیست میلیون جمعیت را فراهم کنند؟ چون از ده میلیون نفر جمعیت زن ایران، فقط یکصد نفر زن هرجایی مایل هستند که این کار بشود. سازمانهای اداری بایستی به دولت بگویند؛ و «انصاری» زبان گویای مردم قم است و تنها نیست؛ و همۀ جمعیت پشت سر او هستند، و حتماً امشب بایستی به منبر بروی و جریان را کاملاً شرح دهی که مردم بیدار شوند ... .

 

1 - به لایحۀ انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی اشاره شده است که بر اساس آن به طورنمایشی به زنان حق رأی و انتخاب شدن داده می‏شد. حضرت امام با آگاهی از اهداف بعدی رژیم شاه، مخالفت خود را با تصویب و اجرای این قانون اعلام کرد.
2 - نخست‏وزیر وقت. وی بر تصویب و اجرای لایحۀ انتخابات انجمنهای ایالتی و ولایتی پافشاری می‏کرد.
3 - علی امینی پیش از اسداللّه‏ عَلم، سِمت نخست‏وزیری داشت.
4 - حسن ارسنجانی، وزیر کشاورزی. او مجری اصلاحات ارضی بود. 
5 - آقای انصاری از وعاظ قم که در آن ایام به دستور ساواک و شهربانی قم ممنوع‏المنبر شده بود.
6 - اشاره به اصل«نظارت پنج روحانی طراز اول برنحوۀ تصویب قوانین»، پیش‏بینی شده در قانون اساسی مشروطه.
7 - آقای سید محمد موسوی بهبهانی فرزند آقای سید عبداللّه‏ بهبهانیاز علمای سرشناس تهران.