صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان استفادۀ مشروط از وجوه شرعی توسط وزارت آموزش و پرورش
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع استفادۀ مشروط از وجوه شرعی توسط وزارت آموزش و پرورش
  • حضار اکرمی، سیدکاظم (وزیر آموزش و پرورش)

[بسمه تعالی ... حضرت مستطاب عالی استحضار دارید که چندی پیش از محضر محترمتان در مورد کسانی که می‏خواهند ثلث سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ را صرف مدرسه سازی نمایند استفتائی به عمل آمد و اجازۀ آن حضرت چنین رقم صدور یافت که «بسمه تعالی. مؤمنین محترم مجازند از ثلث سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ در امر مدرسه سازی، صرف نمایند.» و این بنده چنین فهمیدم که هر کس می‏تواند این ثلث سهم را در این مورد مصرف نماید، اکنون استدعا دارم بیان فرمایید.

1ـ آیا همۀ مؤمنین محترم می‏توانند از این طریق آموزش و پرورش را یاری دهند؟

2ـ و یا این اجازه مخصوص کسانی است که از حضرت مستطاب عالی مجاز در مصرف ثلث سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ هستند؟

ضمناً به اطلاع می‏رساند که از موقع صدور این اجازه کمکهای نسبتاً خوبی در امر مدرسه‏سازی به عمل آمده است و از استانها درخواست دارند که اجازه داده شود مردم هر شهری مجاز باشند ثلث سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ را در مدرسه سازی در شهر خود مصرف نمایند و در صورت امکان مازاد را به مناطق محروم ارسال نمایند. منوط به امر حضرتعالی است.

ملتمس دعا ـ 2/4/1365

سیدکاظم اکرمی ـ وزیر آموزش و پرورش]

 

بسمه تعالی

چنانچه قبلاً هم تذکر داده‏ام مقصود اینجانب این است که کسانی که مجازند مقداری از سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ را شخصاً در موارد مقررۀ شرعیه صرف کنند، از این
مقدار مجاز می‏توانند به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند تا وسایل آموزش و پرورش فرزندانشان بهتر فراهم شود. امید است جناب آقای وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر دست اندرکاران در این خدمت ارزنده موفق باشند.

26 تیرماه 1365

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی