صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان لزوم استقامت در برابر توطئه‏های رژیم شاه
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع لزوم استقامت در برابر توطئه‏های رژیم شاه
  • حضار علما و روحانیون حوزه‏های علمیۀ قم، مشهد و تهران

بسماللّه‏ الرحمن الرحیم

خدمت ذی‏شرافت حضرات فضلا ومحصلین حوزۀ مبارکۀ قم و مشهد و تهران و سایر حوزه‏های علمیه ـ ایّدهم‏اللّه‏ تعالی

اینجانب در این تبعیدگاه و غربت، از اوضاع اسف‏انگیز ایران و خصوص حوزه‏های دینیه ـ کم و بیش ـ مطلع و در رنج به سر می‏برم. می‏دانم که دستگاه جبار چه خوابهای خطرناکی دیده است برای اسلام و مسلمین و احکام مقدس قرآن و خدمتگزاران به دیانت مقدسه. شما در نظر آنها مجرم هستید؛ جرم شما خدمت به دیانت و قرآن و مخالفت با سلطۀ اجانب بر کشورهای اسلامی است؛ جرم شما مخالفت با دستگاه ظلم و استبداد و غارتگری و چپاول است؛ جرم شما دانش شماست و عدم تسلیم کورکورانه در مقابل اجانب و دست‏نشاندگان بی‏حیثیت آنهاست. این جرم را دانشگاهیان و طبقۀ تحصیلکرده و جوان هم دارند لذا با محرومیتها و رنجها و سختیها مواجه می‏باشند.

نقشۀ استعمار محو اسلام و احکام مقدس قرآن است. دستگاه جبار مجری مقاصد شوم آنهاست؛ نقشه آن است که به اسم اصلاحات، مملکت را به حال عقب‏افتادگی نگاه دارند و به اسم دانش دوستی و سپاه دانش، دانشگاه و مدارس علمیه را بکوبند و با نام اسلام احکام مقدس آسمانی را پایمال کنند و با اسم مقدس اسلام و قرآن احکام مسلّمه
آن را یکی پس از دیگری محو کنند. شما باید به نظام اجباری بروید و در حبس و زجر و فشار و اهانت و تبعید به سر برید تا راه برای عمال اجانب و عمال اسرائیل باز شود. کاخ‏نشینان باید در شهوات و هرزگیها غوطه‏ور شوند تا خوشخدمتی کنند و طبقۀ مزاحم یعنی علمای اعلام اسلام و دانشمندان و جوانان بیدار را از سر راه بردارند؛ خطبا و گویندگان باید از گفتار دم ببندند، مگر آنکه از جنایات و خیانتهای آنها به اسم ترقی و پیشرفت تمجید کنند. نقشه محو و مسخ قانون اساسی است که در آن تضمین اسلام و مذهب و احکام شده است؛ قانونی که در آن تضمین آزادیهای فردی و اجتماعی شده است باید برود و به جای آن سرنیزه، اختناق، حبس بیاید. اینها خیالات خامی است که دستگاه دست‏نشانده و نوکر مآب در مغزهای تکان نخوردۀ خود پخته‏اند؛ غافل از آنکه با عواطف و احساسات یک ملت بزرگ نمی‏توان بازی کرد. غافل از آنکه دستگاه خدای بزرگ را نمی‏شود به بازی گرفت. من به شما آقایان محترم و به ملت ایران اطمینان می‏دهم که دستگاه با شکست مواجه خواهد شد. پیشینیان آنها سیلی اسلام را خوردند، اینها نیز خواهند خورد.

شما فضلای محترم و دانشجویان جدید و قدیم صبور باشید و استقامت کنید. در مقابل ظلم تسلیم نشوید. اینها رفتنی هستند و شما باقی هستید. سرنیزه در مقابل عواطف یک ملت دوام ندارد. این شمشیرهای کند و عاریتی در غلاف خواهد رفت. ما روزهای بسیار سیاه، بسیار وحشتناک و بسیار اسف‏انگیز در حکومت اسلاف اینها دیده‏ایم؛ ما با حکومت اختناق و ترور، با حکومت غارت و ستمگری، با سلب آزادیهای همه جانبه سالها مواجه بودیم و استقامت کردیم تا آنها رفتند؛ شما هم استقامت کنید تا اینان نیز بروند و به جزای اعمال خود برسند.

تسلیم نشوید. زیر بار امتحانات پوچ آنها نروید. نقشه آن است که قدم به قدم پیشروی کنند. هر قدر شما عقب‏نشینی کنید آنها پیشروی می‏کنند. آنها کمر به نابودی شما بسته‏اند. گمان نکنید با ملایمت و تسلیم دست‏بردار هستند، بلکه با استقامت و ایستادگی و اظهار حق و فریاد مظلومانه عقب می‏نشینند.

ملت را و ملل آزاد دنیا را از ستمگری دستگاه و مظلومیت ملت مسلمان ایران آگاه کنید. با هر وسیله ممکنه جنایات اینها را به دنیا برسانید. خدای متعال با شماست. دست اتحاد و برادری به هم دهید و از اختلافات جزئی دست بکشید تا زنده بمانید، تا احکام خداوند پایدار بماند.

حضرات مراجع عظام و علمای اعلام ـ دامت برکاتهم ـ راضی به محو حوزه‏های دینی با ذلت و خواری نشوند. مرگ با عزت از زندگانی با ذلت و تحت اسارت بهتر است. از خدای بزرگ عظمت اسلام و مسلمین را خواستار است.وَلا تَهِنُوا وَلا تَحْزَنُوا وَاَنْتُمُ اْلاَعْلَوْنَ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ.[1]والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.[2]

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی



 

1 ـ سورۀ آل عمران، آیۀ 139: «سست نشوید و محزون نباشید و شما برترید اگر ایمان آورده باشید». 
2 ـ این اعلامیه توسط شهربانی آذربایجان شرقی به تاریخ 6/10/46 چنین گزارش شده است: «طبق اطلاع واصله اخیراً تعدادی نسخ ماشین شده متن اعلامیه روح‏اللّه‏ خمینی بدون تاریخ تحت عنوان حضرات فضلا و محصلین حوزه مبارکه قم و تهران و مشهد که مفاد آن بر علیه مصالح کشور بوده به تبریز رسیده و به طور غیر محسوس بین طرفداران وی پخش گردیده است».