صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان مجاز نبودن افراد غیرمسئول در پاسخ به سؤالات شرعی (در دفتر امام خمینی) ـ صرفه‏جویی در استفاده از تلفن
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع مجاز نبودن افراد غیرمسئول در پاسخ به سؤالات شرعی (در دفتر امام خمینی) ـ صرفه‏جویی در استفاده از تلفن
  • حضار اعضای دفتر امام خمینی

بسمه تعالی

1ـ تاکید می‏شود که اشخاصی که در دفتر هستند حق جواب مسائل شرعیه را ندارند؛ چه شفاهاً و چه کتباً و چه با تلفن، مگر آقایان: رسولی و صانعی و توسلی.[1]این آقایان هم در مسائل غیر واضح مراجعه نمایند به رساله، پس از آن جواب دهند. و اگر آقایان مذکور کسی را که با مسائل شرعیه آشنا است و جواب بدون مراجعه نمی‏دهد، تعیین نمایند مانع ندارد.[2]

2ـ حتی‏المقدور سعی کنید در تلفن[3]افراط نشود؛ چون با سهم مبارک امام تأمین می‏شود.

روح اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ به ترتیب، آقایان: سید هاشم رسولی‏محلاتی، حسن صانعی و محمدرضا توسلی.
2 ـ آقای سید احمد خمینی دربارۀ این حکم امام خمینی، نوشته است: «امام مطلع شدند که تلفنهای مسائل شرعی را گاهی اشتباه جواب می‏دهند لذا این را نوشتند و پس از این[نوشته]تعدادی از روحانیونی که به مسائل شرعی وارد بودند به «بخش استفتاء» دفتر[امام]، وارد شدند».پس از رحلت امام خمینی نیز بنا به تقاضای مقلدین امام «دفتر پاسخ به سؤالات شرعی مردم» با تأکید یادگار امام، دایر ماند و هم اکنون نیز این دفتر به سؤالات شرعی مردم بر اساس فتاوای امام خمینی پاسخگو می‏باشد.
3 ـ منظور، تلفنهای دایر در دفتر امام خمینی است. امام خمینی به طور منظم صورت هزینه‏های ماهیانۀ دفتر را به دقت کنترل می‏کردند و در مواردی که احساس می‏کردند هزینه‏ها از حد ضرورت، هر چند اندک، افزایش یافته است، تذکر می‏دادند و این امر حاکی از دقت ایشان در مصرف بیت‏المال و وجوه شرعی است.