صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان شکست محاصرۀ آبادان و تقدیر امام از رزمندگان اسلام
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع شکست محاصرۀ آبادان و تقدیر امام از رزمندگان اسلام
  • حضار فلاحی، ولی‏اللّه‏ ـ ظهیرنژاد، قاسمعلی ـ رضایی، محسن (فرماندهان ارتش و سپاه)

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و جناب آقای محسن رضایی ـ ایّدهم‏اللّه‏ تعالی

تلگراف شما در خصوص فتح بزرگ که خداوند تعالی نصیب ارتش، نیروی هوایی و هوانیروز، سپاه پاسداران، بسیج، ژاندارمری، فداییان اسلام، و سایر نیروهای مردمی فرموده و محاصرۀ آبادان به طور کامل شکسته شده است[1]واصل گردید. اینجانب این پیروزی بزرگ را به فرماندهان تمامی نیروهای مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهیان نیرومند تبریک می‏گویم. و امید است این سرافرازیها را که برای اسلام و میهن فراهم می‏کنند منظور نظر مبارک ولیّ اللّه‏ الاعظم، بقیة‏اللّه‏ ـ ارواحناله الفداء ـ باشد. و آخرین
پیروزمندی را که بیرون راندن نیروهای متجاوز کافر از سرزمینهای میهنمان است، ملت شریف بزودی مشاهده کند. اینجانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح ـ ایّدهم‏اللّه‏ تعالی ـ تقدیر و تشکر می‏کنم. از خداوند متعال توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و بخصوص نیروهای مسلح اسلامی را خواستار است. والسلام علیکم.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ متن تلگراف فرماندهان سپاه اسلام:«بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم محضر مبارک حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرماندۀ کل قوا. در اجرای فرمان آن امام امت، دایر بر شکستن محاصرۀ آبادان و انهدام نیروهای متجاوز در شرق رود کارون و براساس طرح پیشنهادی نیروی زمینی و سپاه در شورایعالی‏دفاع که در حضور جنابعالی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، در سحرگاه روز پنجم مهر ماه با شرکت لشکر 77 تقویت شدۀ خراسان و سپاهیان پاسدار انقلاب و نیروی هوایی و هوانیروز و ژاندارمری و فداییان اسلام و سایر نیروهای مردمی، اجرا و ظرف چند ساعت با اجرای یک مانور ماهرانه نیرویی از دشمن متجاوز عراق به استعداد یک لشکر تقویت شده اسیر و مجروح و منهدم و متواری گردید و شمال آبادان و شرق رود کارون باز پس گرفته شد و به طور کلی محاصرۀ آبادان شکسته شد. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیروزی را مرهون لطف خداوند و رهنمودهای امام امت می‏دانند و این پیروزی را به امام امت و ملت ایران تبریک عرض می‏کنند. جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ فلاحی؛ فرماندۀ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد؛ فرماندۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی».