صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اعلامیه یازده ماده‏ای دربارۀ نیروهای مسلح و امور جنگ
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اعلامیه یازده ماده‏ای دربارۀ نیروهای مسلح و امور جنگ
  • حضار نیروهای مسلح و ملت ایران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

در این مقطع زمانی سرنوشت ساز، در وضع حساس جنگ تحمیلی ابرقدرتان به دست وابستگان خود علیه نیروهای مسلح اسلام، لازم است تذکراتی داده و اخطار نمایم. بدیهی است تخلف از آنها خطرهای هولناکی برای اسلام و کشور اسلامی ما به بار خواهد آورد، و موجب تعقیب قانونی و شرعی است:

1ـ نیروهای مسلح نظامی و غیر نظامی از هر قشر که هستند لازم است انضباط را دقیقاً حفظ کرده و از کارهایی که مخالف انضباط است اجتناب نمایند و به مسئولیت بزرگی که بر عهدۀ آنان گذاشته شده است توجه نموده. و تخلف از انضباطِ مطلوبْ موجب مسئولیت و تعقیب است.

2ـ از ثمرات انضباط، اطاعت از فرماندهان است. باید تمام افراد نیروهای مسلح از فرماندهان خود اطاعت کنند، که بحمداللّه‏ می‏کنند. سرپیچی از اطاعت فرمانده، چه در قوای نظامی و انتظامی و چه در سپاه پاسداران و چه بسیج و نیروهای مردمی، مسئولیت دارد و موجب تعقیب است.

3ـ وحدت فرماندهی از مسائل مهم سرنوشت ساز است که بدون آن پیروزی میسر نیست؛ و عدم مراعات آن فاجعه‏آفرین است. و کسانی که بدان سر ننهند مسئول می‏باشند.

4ـ فرار از جنگ در اسلام از گناهان بزرگ است، و موجب مسئولیت و تعقیب در این دنیا و عذاب بزرگ در آخرت است. باید فرماندهان فرد و یا افراد نادری را که خدای

ناکرده اقدام به فرار می‏نمایند ـ که نمی‏نمایند ـ دستگیر نموده و تحویل دادگاه دهند.

5ـ هماهنگی جمیع قوای نظامی و غیر نظامی از مهمات آینده ساز است. اگر فرد و یا افرادی در این امر حیاتی اخلال نمایند، باید معرفی شوند تا به دادگاه تسلیم گردند.

6ـ همان طور که اطاعت از فرماندهان لازم است و تخلف از آن جرم، فرماندهان نیز لازم است با سربازان و افراد به اصطلاح زیردست خود به شیوه‏ای اسلامی ـ انسانی رفتار نمایند، و آنان را با عواطف خود دلگرم نمایند و با اعمال پسندیدۀ خود از آنان سربازانی فداکارتر بسازند.

7ـ باید فرماندهان و همۀ افراد قوای مسلح، با کمال دقت مواظب باشند تا ضد انقلاب در سنگرهای آنان و در جبهه‏ها نفوذ نکنند و با تبلیغات باطل خود جنگنده‏های نیرومند ما را تضعیف ننمایند. و اگر کسانی به چنین اعمال خیانت‏باری دست زدند، همه موظف هستند آنان را دستگیر نموده تسلیم فرماندهان کنند تا به دادگاه تسلیم نمایند.

8ـ کسانی که از ارتش بازی‏خوردۀ عراق به ایران پناهنده شوند مورد عفو و محبت و اغماض هستند و با آنان چون برادران خودمان رفتار می‏شود؛ و کسی حق ندارد به غیر از رفتار انسانی ـ اسلامی با آنان رفتار کند. و به تمامی سربازان و درجه‏داران و افسران و صاحب‏منصبان عراقی و غیر عراقی اعلام می‏شود که در صورت تسلیم به لشکر اسلام، مورد عفو واقع می‏شوند؛ و پس از جنگ، در صورتی که مایل باشند، در ایران می‏مانند؛ و در صورتی که تقاضا کنند، آنان را به کشور خودشان با احترام برمی‏گردانند. اینجانب به عموم ارتش عراق نصیحت می‏کنم که گول حزب کافر بعث را نخورند و با برادران اسلامی خود جنگ نکنند؛ و متوجه باشند تا صدام کافر آنان را در خدمت امریکا به برادرکشی اغوا نکند. برادران عراقی‏ام تا وقت نگذشته و عذاب الهی نازل نشده است به دامان اسلام پناهنده شوید که اسلام دین عفو و رحمت و اغماض است.

9ـ اینجانب به حسب وظیفۀ اسلامی و اخلاقی، به گروههای داخل کشور، اعم از تهران و کردستان و سایر نواحی ایران، در هر نقطه که هستند، پدرانه توصیه می‏کنم که به آغوش گرم اسلام و ملت مسلمان برگردید، و سلاحهای خود را کنار گذاشته با برادران و

خواهران خود آشتی کنید. در این صورت، اینجانب به همۀ آنان تأمین می‏دهم که مادامی که با صلح و صفا به کشور خودتان خدمت کنید و به جمهوری اسلامی وفادار باشید، هیچ کس مزاحم شما نخواهد شد. چه چیز بهتر از اینکه در محیط صلح و صفا همۀ قشرهای ملت در بازسازی کشور عزیزمان، که در اثر حکومت سالهای طولانی رژیم منحط پهلوی به خرابی کشیده شده است، با کار و کوشش اقدام نمایند، و چه تأسف‏آور است که برادران ارتشی و سپاهی و دیگر قشرهای متعهد در راه خداوند و کشور عزیز اسلامی‏مان فداکاری کنند تا دشمن اسلام و وطن را از خاک خود برانند و گروههایی بازی‏خورده تحت تأثیر بعضی منحرفین واقع شده و کارشکنی کنند و به دشمن کمک مستقیم یا غیر مستقیم نمایند و بر روی برادران مسلمان خود اسلحه بکشند؛ من بار دیگر یادآوری می‏کنم که روزی می‏رسد که از کردار خود پشیمان می‏شوید. و در آن روز، که خیلی هم طولانی نیست، پشیمانی فایده‏ای نخواهد داشت. چه بهتر امروز که درهای رحمت خداوند بزرگ بر روی شما باز است به صفوف فشردۀ ملت بپیوندید، و در پناه اسلام آسوده خاطر به زندگی شرافتمندانۀ خود ادامه دهید.

10ـ بار دیگر به ارتش و سپاه پاسداران و ژاندارمری و بسیج و همۀ نیروهای مسلح نظامی و غیر نظامی تأکید می‏کنم که با هماهنگی هر چه بیشتر بر دشمن بتازید؛ و از اختلاف که از وسوسه‏های شیطان و به سود شیاطین است بپرهیزید؛ و از فرماندهان اطاعت کنید؛ و به خدای متعال اعتماد و اتکال نمایید، و کشور خود را از شرّ شیاطین با وحدت کلمه نجات دهید؛ و به اطمینان خاطر و صبر و شکیبایی، همچون سربازان صدر اسلام، به جنگ و دفاع از کشور عزیزمان ادامه دهید که خداوند متعال پشت و پناه شماست و شما به خواست پروردگار بزرگ پیروزید.

11ـ بار دیگر به دوستانی که پشت جبهه هستند، چه دولتمردان و چه سایر قشرهای مختلف ملت، اکیداً توصیه می‏کنم که از کارهایی که ممکن است جنگنده‏های عزیز از جان گذشته را که خدا یارشان باد، در جبهه‏ها دلسرد کند، احتراز نمایید. و بدانید که اگر آسیبی به آنان و کشور عزیز اسلامی‏مان به واسطۀ اقوال و افعال ما برسد، مسئول هستیم و

در پیشگاه عدل الهی و ملتهای اسلامی معذور نخواهیم بود.

در خاتمه به تمامی شما و خواهران و برادرانی که در محیط جنگ به زندگانی دلاورانۀ خود ادامه می‏دهید و از کشته شدن به دست دشمنان خدا در راه خدا ترسی ندارید و با چنگ و دندان از میهن عزیزتان برای رضای خدا دفاع می‏کنید و موجب دلگرمی رزمندگان اسلام می‏شوید و همه چیز خود را در طَبَق اخلاص قرار داده‏اید و با فداییهای مکرر صحنه‏های شجاعت و شهامت را در تاریخ سراسر مبارزات بی‏امانتان ثبت نموده و می‏نمایید و با درس فداکاری و رشادت به مستضعفین جهان می‏آموزید که وعدۀ خدا بر حکومت پابرهنگان جهان حق است، به شما که با مبارزات خویش روی ابرقدرتها و قدرتها را سیاه کردید، درود می‏فرستم و در مقابل صبر و استقامتتان خاضع و خاشعم.

خمینی که آخرین روزهای عمرش را می‏گذراند، تمام امیدش به شما مردم سلحشور ایران است؛ به شما مردمی که به هیچ وجه تحت تأثیر اختلافات جزئی و کلی واقع نشده و ان شاءاللّه‏ نمی‏شوید؛ شما مردمی که با تمام وجود بر سر غرب و شرق جهانخوار شوریدید، شما عزیزانم، به امید خدا پیروزید. شما مردم دلیر و آگاه سرمشقی هستید برای ملل زیر سلطه. و باید بدانید در میدانی که قدم گذاشته‏اید مواجه هستید با مشکلات بسیاری که تنها مقاومتتان نجاتتان خواهد داد. به هیچ وجه ترس و بیم در خود راه ندهید، که مبارزات کوبنده‏تان نشان داده است که نمی‏دهید. متحد شوید که در سایۀ اتحاد پیروزی‏تان بر ابرقدرتان حتمی است. از خداوند متعال غلبۀ اسلام بر کفر و پیروزی رزمندگان اسلامی را خواستارم. والسلام علی عباداللّه‏ الصالحین.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی