دسر بخوریم یا نه؟ 2 خوردنی عالی پس از غذای اصلی چیست؟

برای اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، انتخاب میان این دو باید بر اساس هر وعده غذایی انجام شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ یورونیوز نوشت: میوه‌ها به عنوان منبع غنی از ویتامین، همراه با داشتن شیرینی خوشایندشان با فروکتوز موجود در آن‌ها قند و فیبر بدن ما را تامین می‌کنند و در کنار ‌آن‌ها ماست به عنوان یک میان وعده پروتئینی و غنی از کلسیم است. اما مصرف کدامیک به عنوان دسر برای سلامت بدن ما مفیدتر است؟

از نقطه نظر صرفا تغذیه ای، لزومی ندارد که یکی را بر دیگری ترجیح دهیم چرا که ماست و میوه‌ها هرکدام فواید مخصوص به خود را دارند. لاتیتیا سوییس، متخصص تغذیه در این باره معتقد است که باکتری مربوط به تخمیر شیر و تولید ماست، «غنی از کلسیم، فسفر و پروتئین است»، همچنین «این باکتری‌ها در عملکرد مناسب روده ما نقش مهمی ایفا می‌کنند.»

در عین حال میوه‌ها نیز به نوبه خود «سرشار ازویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها» هستند. در کنار این فواید «میوه‌ها سرشار از فروکتوز هستند که آن‌ها را به منبع خوبی برای انرژی بدن تبدیل می‌کند و مصرف فیبر موجود در آن‌ها نیز به تنظیم روده‌ها در اجابت مزاج کمک می کند.

انتخاب بر اساس وعده غذایی

بنابراین برای اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، انتخاب میان این دو باید بر اساس هر وعده غذایی انجام شود. این متخصص تغذیه می‌گوید: «درصورت داشتن یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات (حاوی غذاهای نشاسته‌ای)، انتخاب ماست می‌تواند برای دریافت پروتئین مناسب‌تر باشد. برعکس، اگر بشقاب اصلی ما از پروتئین و سبزیجات بدون نشاسته‌ تشکیل شده باشد، خوب است تا با خوردن میوه قند مورد نیاز بدن را تامین کنیم.»

به گفته این متخصص، مصرف هر دو به طور همزمان و به شرط رعایت حداکثر دوزهای توصیه شده روزانه نیز امکان‌پذیر است. خوردن ماست در کنار میوه باعث می‌شود که پروتئین‌های موجود در ماست شاخص گلیسمی میوه را کاهش دهند. امری که از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

توجه به میزان مقادیر مورد استفاده

توصیه می شود «دو تا سه وعده میوه در هر روز» خورده شود. برای مثال هر وعده  میوه  معادل یک عدد سیب، نصف موز، دو عدد کیوی و ۱۵ تا ۲۰ حبه انگور است. علاوه بر این، توصیه متخصصان بر این است که بیش از «سه محصول لبنی در روز» مصرف نشود.

این متخصص همچنین به لزوم مراقبت در زمینه حساسیت به هر یک از این دو اشاره می‌کند: «در صورت عدم تحمل لاکتوز یا داشتن آلرژی، مصرف ماست توصیه نمی شود.» همچنین به کسانی که در هضم فیبر موجود در میوه‌ها مشکل دارند توصیه می‌شود تا آن‌ها را به صورت پوره یا کمپوت شده مصرف کنند.

دیدگاه تان را بنویسید