تنش بیشتر بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از آن رخ داد که رئیس جمهور در مصاحبه با سی ان ان هشدار داد که در صورت انجام یک حمله بزرگ به شهر رفح غزه، انتقال برخی تسلیحات به اسرائیل را متوقف خواهد کرد

به گزارش جماران، سی ان ان در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و شانس جو بایدن، رئیس جمهور مستقر در این انتخابات نوشته است: اگر جو بایدن در اواخر سال جاری برای دومین بار پیروز شود، یکی از پیچیده‌ترین محیط‌های سیاسی را در چنین جایگاهی، پشت سر گذاشته است. در داخل و خارج از کشور، او با نسیم مخالف مواجه است که معمولاً شانس او را برای متقاعد کردن رای دهندگان مبنی بر حفظ او در کاخ سفید برای یک دوره چهارساله دیگر با تردید مواجه می کند.

رئیس‌جمهور آمریکا با جنگ‌هایی در خاورمیانه و اوکراین مواجه است که تهدید دائمی تشدید تنش محسوب شده و  اعتبار او به‌عنوان یک رهبر را مکررا به چالش می‌کشد. در داخل کشور، بایدن در محاصره اعتراضات دانشگاهی است که به دلیل حمله اسرائیل به غزه و اعتراض برخی از رای دهندگان مترقی و جوان که برای ائتلاف او حیاتی هستند، آغاز شده است.

به طور گسترده‌تر، رای‌دهندگان از قیمت‌ها و نرخ‌های بهره بالا ناراضی هستند و همین مسئله اطمینان او را  به اینکه اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد، مخدوش می‌کند . چالش دیگر این است که او  مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ امریکا است و در حالی برای دومین دوره نامزد می شود که در پایان این دوره 86 ساله خواهد بود. با این حال، شانس بایدن ممکن است در این باشد که  دونالد ترامپ به عنوان رقیب او برای دومین بار شاید در موقعیت آسیب پذیرتری نسبت به شخص بایدن باشد.

ترامپ این هفته را در دادگاهی در منهتن گذراند. در این دادگاه استورمی دنیلز، ستاره فیلم های مستهجن درباره رابطه جنسی خود با رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2006 شهادت داد.  دادستان‌های منهتن ترامپ را متهم کرده‌اند که قبل از انتخابات 2016 به دنیلز حق‌السکوت پرداخته تا رابطه خود با وی را فاش نکند، و سپس سوابق تجاری خود را دستکاری کرده تا 130000 دلار حق‌السکوت را مخفی کند. ترامپ در برابر این اتهام ادعای بی‌گناهی کرده است.

ترامپ همچنین عادت دارد که رای   رای‌دهندگان کلیدی حومه شهرها را از سبد انتخاباتی خود دور نگاه دارد. علاوه بر این سخنان او  مبنی بر اینکه نمی تواند خشونت پس از انتخابات 2024 را مورد انتقاد قرار داد  و امتناع او از پذیرش نتیجه ان انتخابات، خاطرات تاریکی را از تلاش او برای دزدی انتخابات 2020 زنده و او را به عنوان تهدیدی اساسی برای دموکراسی معرفی می کند.  البته رای دهندگان پروپاقرص ترامپ نه با محاکمه های جنایی او و نه با ادعاهای نادرست او مبنی بر بیرون رانده شدن از کاخ سفید با تقلب، مشکلی ندارند. اما آخرین انتخابات میان‌دوره‌ای و ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که او بخش‌های بزرگی از رای‌دهندگان عمومی را ترسانده است.

ترامپ همچنین در مورد سقط جنین در موضع دفاعی قرار گرفته و این یکی از معدود موضوعاتی است که بایدن در آن از او پیشی گرفته و دموکراتها هم معتقدند که موضع بایدن در این باره می تواند رای دهندگان را به وجد آورده و رئیس جمهور سابق را در ماه نوامبر در باتلاقی گرفتار کند.

ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، 3 قاضی به دیوان عالی معرفی کرد که به لغو حکم تاریخیِ دیوان عالی ایالات متحدۀ آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین رای دادند و مدعیِ پایان‌دادن به حق سقط جنین طبق قانون اساسی هستند.  اکنون بیش از 20 ایالت، ممنوعیت کامل یا جزئیِ سقط جنین دارند و ترامپ می‌گوید سیاست‌های این‌چنینی باید به ایالت‌ها واگذار شود تا آنچه را که می‌خواهند، ازجمله نظارت بر بارداری زنان را انجام دهند. این‌ در حالی‌ است که جو بایدن گفته با اقدامات دولتیِ ضد سقط جنین در دادگاه و مقررات مبارزه خواهد کرد.

نظرسنجی ها به طور مداوم نشان می دهد که رای دهندگان بیشتر به اقتصاد اهمیت می دهند. و رتبه‌بندی رئیس‌جمهور در مورد این موضوع نیز تعریفی ندارد.  نظرسنجی سی ان ان در آوریل نشان داد که بایدن از نظر اقتصاد 34 درصد  و در تورم 29 درصد آرای مطلوب رای دهندگان را در اختیار دارد. رای دهندگان می گویند نگرانی های اقتصادی برای آنها در انتخاب نامزد نهایی از دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته مهم تر است. رای دهندگانی که می گویند اقتصاد برای رای آنها بسیار مهم است، 62 درصد به ترامپ و 30 درصد به بایدن رای می دهند. بایدن در حالی با چنین کسری روبه رو شده است که در سه سال گذشته رشد قابل قبول اقتصادی و ایجاد شغل در آمریکا مشاهده شده است.

اما تورم برای بسیاری از رای دهندگان قابل درک نیست و بسیاری از آمریکایی ها هنوز هر بار که به فروشگاه مواد غذایی می روند دچار شوک می شوند. رئیس‌جمهور در مصاحبه‌اش با خبرنگار سی‌ان‌ان، ضمن همدردی با درد عمومی ناشی از قیمت‌های بالا، این تصور که اقتصاد در وضعیت نامناسبی است را نادرست دانست.   بایدن همچنین  تلاش های ترامپ برای ایجاد نوستالژی درباره اوضاع اقتصادی در دوره اول ریاست جمهوری خود را رد کرده و گفت: «اجازه دهید این‌طور بگویم، زمانی که من این دولت را شروع کردم، مردم می‌گفتند که اقتصاد دچار فروپاشی خواهد شد. اکنون ما قوی ترین اقتصاد جهان را داریم.»

اما گفتن چیزهایی به رای دهندگان وقتی که احساس نمی کنند همه چیز عالی است، یک استراتژی سیاسی مشکوک است. در تاریخ سیاسی ایالات متحده هر زمان که به نظر رسیده رئیس جمهور در جریان واقعیت زندگی رای دهندگان نیست، در شرایط خطرناکی قرار گرفته است. به عنوان مثال، در سال 1992، رئیس جمهور جورج اچ. بوش برای انتخاب مجدد نامزد شد. در یک مناظره تبلیغاتی از او پرسیده شد: «اگر هیچ تجربه‌ای در مورد مشکلات مردم عادی نداشته باشید، چگونه می‌توانید برای مشکلات اقتصادی مردم درمان پیدا کنید؟» بوش با نگاه کردن به ساعتش شروع بدی داشت و اینطور به نظر می رسید که ترجیح می دهد هر جای دیگری در جهان باشد جز این مکان و در موقعیت پاسخ دادن به این سوال. او سپس پاسخی مبهم و گیج کننده هم به سوال مطرح شده داد.  رقیب او، بیل کلینتون، برخاست و مستقیماً خطاب به سؤال کننده گفت که به عنوان فرماندار آرکانزاس بسیاری از افرادی را که شغل خود را از دست داده اند به نام می شناسد.  چند ماه بعد، کلینتون در کاخ سفید بود.

بایدن زمان بیشتری نسبت به بوش دارد تا رأی دهندگان را متقاعد کند که شرایط اقتصادی بهتری در پیش است و اگر فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره در تابستان کند، کمک قابل توجهی به او خواهد شد. در هر صورت، مسیر رئیس جمهور مستقر برای انتخاب مجدد پیچیده تر می شود. او اکنون در یک رویارویی با نخست وزیر اسرائیل گرفتار شده است. قرار گرفتن در این بحران خطر گرفتار شدن در این روایت را دارد که رای دهندگان با ادعای ترامپ درباره اینکه جهان و آمریکا  در حال خارج شدن از کنترل هستند و به یک مرد قدرتمند برای رفع آن نیاز دارند، همراه شوند.

تنش بیشتر بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از آن رخ داد که رئیس جمهور در مصاحبه با سی ان ان هشدار داد که در صورت انجام یک حمله بزرگ به شهر رفح غزه، انتقال برخی تسلیحات به اسرائیل را متوقف خواهد کرد. پس از کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی در جنگ اسرائیل علیه حماس، بایدن تحت فشار شدید فعالان مترقی، حامیان خود در کنگره و رای دهندگان عرب آمریکایی برای مهار نتانیاهو قرار گرفته است. در همین حال، اعتراضات دانشگاه بایدن را بین رای دهندگان جوان و مترقی که از حمایت او از اسرائیل در جنگ خشمگین هستند و میانه روهایی که ممکن است روایت به راه افتادن هرج و مرج در دانشگاه ها که ترامپ مطرح می کند را بپذیرند، گرفتار کرده است.

بایدن با این استدلال که در حالی که حق تظاهرات طبق قانون اساسی تضمین شده، اما هرگونه خسارت مالی از سوی دانشجویانی که ساختمان‌های کالج را اشغال می‌کنند، غیرقابل قبول است، تلاش کرده تا خود را از تأثیرات سیاسی اعتراضات دور نگه دارد. او در سخنرانی برای یادبود قربانیان هولوکاست در اوایل این هفته، نمونه هایی از یهودی ستیزی گزارش شده در برخی از اعتراضات را محکوم کرد و  هشدار داد که بسیاری از مردم وحشت هولوکاست و 7 اکتبر را کم اهمیت جلوه می دهند. با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مناقشه اسرائیل و حماس در فهرست موضوعاتی است که رای‌دهندگان را بیشتر نگران می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.