«سوءاستفاده» اسرائیل از یهودی ستیزی پس از حمله به غزه که در 7 اکتبر 2023 آغاز شد، کارساز نبود، تأکید کرد که افرادی که از یهودیان متنفر نیستند، می‌توانند از سیاست رژیم اسرائیل انتقاد کنند.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، رئیس مرکز روابط اسلامی و جهانی دانشگاه صباح‌الدین زعیم استانبول با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل سال‌هاست از مفهوم یهودی ستیزی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، تاکید کرد که این مفهوم دیگر آن معنا و تأثیری را که در گذشته داشته است، ندارد.

 پروفسور دکتر سامی العریان، رئیس مرکز روابط اسلامی و جهانی دانشگاه صباح‌الدین زعیم استانبول خاطرنشان کرد که رژیم اسرائیل سال‌هاست از مفهوم یهودی ستیزی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، اما دیگر آن معنا و تأثیری را که در گذشته داشته است، ندارد.

او در گفتگو با خبرنگار آناتولی با بیان اینکه یهودی ستیزی مفهومی است که در دهه 1860 مطرح شد، اظهار داشت که در زمان ظهور این مفهوم، استفاده از آن در زمینه تعصب یا دشمنی علیه زبان‌های سامی شروع شد.

العریان تصریح کرد: مفهوم یهودی ستیزی در زبانهای عربی، آرامی، عبری و زبانهای مشابه که در یمن، عربستان و سوریه مکالمه می‌شود، وارد شده است.

رئیس مرکز روابط اسلامی و جهانی دانشگاه صباح‌الدین زعیم اشاره کرد: روشنفکران و متفکران مقیم اروپا و در داخل جنبش صهیونیسم، سالها تلاش کرده‌اند تا مفهوم یهودی ستیزی را به نفرت نسبت به عبری زبانان تغییر دهند.

او ادامه داد: از لحاظ تاریخی تمام زبانهای سامی را پوشش می دهد و مترادف با نفرت از یهودیان شده است، به ویژه در نتیجه جنبشی که در آلمان آغاز شد. به عبارت دیگر، اکنون به مفهومی تبدیل شده است که نه تنها برای نفرت از کسانی که عبری صحبت می‌کنند، بلکه برای کسانی که نسبت به هر عقیده یا رفتار یهودیان تعصب دارند، استفاده می‌شود. این در حالی است که میلیون‌ها یهودی به زبان عبری صحبت نمی‌کنند و ده‌ها میلیون یا حتی صدها میلیون سامی وجود دارند که این اصطلاح آنها را پوشش نمی‌دهد یا نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که بنیانگذاران رژیم اسرائیل یهودیان اروپایی بودند، این مفهوم در غرب به عنوان نفرت از یهودیان تلقی می شد، گفت: یهودی ستیزی با یهودیت یکی می‌شد زیرا هیچ ملت سامی در اروپا وجود نداشت. بنابراین به طور کلی، یهودی ستیزی به معنای کسانی که از سامی‌ها متنفر بودند استفاده نمی‌شد. این مفهوم در ابتدا در چارچوب زبان بود، اما خیلی سریع به متن مردم تبدیل شد. اکثر بنیانگذاران صهیونیسم و ​​اسرائیل، یهودیان اروپایی هستند.

العریان با یادآوری اینکه اسرائیل تنها با استفاده از یهودی ستیزی در مقابل اعتراضاتی که به آن وارد می شود به موفقیت دست یافته است، خاطرنشان کرد: کسانی که از یهودیان متنفر نیستند اما از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان صحبت می کنند متهم به یهودی ستیزی هستند.

او تاکید کرد: اسرائیل از واژه یهودی ستیزی به عنوان سلاح استفاده می‌کند و آن را به یک سیاست دولتی تبدیل می‌کند.

وی افزود: قربانیان واقعی فلسطینیانی هستند که از سرزمین خود رانده شده‌اند، خلع ید شده‌اند و سرزمین‌هایشان اشغال شده است. اسرائیل می‌خواهد از کلمه یهودی ستیزی به عنوان سلاحی برای جلوگیری از مخالفت با اشغال خود استفاده کند و هر گونه درخواست برای حقوق فلسطینیان را خاموش کند. 

این یک استفاده کلاسیک توسط قدرت های امپریالیستی است. امپریالیست‌ها همچنین سعی می‌کنند قربانی را تحقیر کنند تا کسی به خواسته‌های آنها برای عدالت گوش ندهد.

رئیس مرکز روابط اسلامی و جهانی دانشگاه صباح‌الدین زعیم گفت: در گذشته، یهودی ستیزی اصطلاحی بود که علیه افرادی که از یهودیان یا سنت های یهودی متنفر بودند استفاده می‌شد. امروزه برای کسانی که از صهیونیست‌ها متنفرند نیز استفاده می‌شود. بنابراین دیگر آن معنا و تأثیری را که در گذشته داشته است ندارد.

العریان با اشاره به اینکه «سوءاستفاده» اسرائیل از یهودی ستیزی پس از حمله به غزه که در 7 اکتبر 2023 آغاز شد، کارساز نبود، تأکید کرد که افرادی که از یهودیان متنفر نیستند، می‌توانند از سیاست رژیم اسرائیل انتقاد کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.