بازگشایی آمریکا پیش از مهار کووید-19 دلیل اصلی روند صعودی بیماری است و ترامپ آنقدر مشتاق بود تا روز انتخابات به شرایط مناسب اقتصادی دست یابد که از انجام آنچه برای مهار ویروس لازم بود، سرپیچی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ رابرت رایش در یادداشتی در نیوزویک نوشت:

1. دونالد ترامپ هفته گذشته بهبود بسیار اندک در نرخ بیکاری را بازگشت موفقیت‌آمیز اقتصاد آمریکا به "اوج" دانست. این حرف کاملا بیهوده و بی‌ارزش است. وزارت کار ایالات متحده داده‌های مربوط به نرخ بیکاری را در هفته منتهی به 12 ژوئن گردآوری کرده، یعنی هفته‌ای که نرخ ابتلای روزانه‌ی مردم آمریکا به کروناویروس 25 هزار مورد بوده است. تا زمان انتشار گزارش وزارت کار این رقم به 55 هزار مورد افزایش یافت.  

2. از این رو باید گفت که اقتصاد آمریکا به اوج خود بازنگشته است. تنها نیمی از آمریکایی‌های در سن اشتغال اکنون شغل دارند که پایین‌ترین رقم در 70 سال گذشته است. آنچه به اوج بازگشته، شیوع کووید-19 است و تا زمانی که این بیماری مهار نشده، اقتصاد آمریکا هیچ شانسی ندارد. 

3. بر خلاف ادعای ترامپ، افزایش تست عامل افزایش آمار مبتلایان در آمریکا نیست. موارد ابتلا حتی در مناطقی از آمریکا که تست‌گیری در آنها کاهش یافته هم در حال افزایش است. در ویسکانسین طی دو هفته گذشته شمار تست های انجام شده 14 درصد کاهش داشته، در حالی که نرخ ابتلا 28 درصد بیشتر شده است. بیمارستان‌ها در تگزاس، فلوریدا و آریزونا با بیماران کووید-19 انباشته شده‌اند. انتظار می‌رود که نرخ مرگ و میر سیر صعودی هولناکی داشته باشد. 

4. بازگشایی آمریکا پیش از مهار کووید-19 دلیل اصلی روند صعودی بیماری است. ترامپ آنقدر مشتاق بود تا روز انتخابات به شرایط مناسب اقتصادی دست یابد که از انجام آنچه برای مهار ویروس لازم بود، سرپیچی کرد. او هنوز هم برای تست‌گیری، ردیابی تماس یا شناسایی افراد در تماس با مبتلایان و قرنطینه کردن افراد آلوده به ویروس هیچ برنامه‌ی ملی ندارد. دموکرات‌ها او را متهم کرده‌اند که نزدیک به 14 میلیارد دلار بودجه اختصاص داده شده توسط کنگره به تست گیری و ردیابی تماس را مسدود کرده است.  

5. چنین عملکردی در تمام کشورهای ثروتمند ناخوشایند است، اما حتی ایتالیا هم که همواره به ناکارآمدی رهبران و انعطاف‌ناپذیری شهروندانش شهرت دارد، ویروس را مهار کرده و بازگشایی‌ها را بدون افزایش دوباره بیماری انجام داده است. بین مهار کووید-19 و بازگشایی اقتصادی هیچ ناسازگاری وجود ندارد. اقدام اول پیش‌شرط اقدام دوم است.  

6. ترامپ با انجام ندادن هیچ اقدامی در مسیر مهار ویروس نه تنها بی‌دلیل مرگ هزاران نفر از مردم آمریکا را رقم زد بلکه اقتصاد این کشور را هم به بن بست و تنگنا کشاند. بهبود اندک نرخ بیکاری در ژوئن کاملا حاصل بازگشایی‌های شتاب‌زده بود و اکنون از این بهبود خبری نیست. از این رو، تعطیلی‌های دوباره در سراسر آمریکا در کمین است که به اندازه‌ی بازگشایی‌های شتاب‌زده خطرناک خواهد بود. در بدترین بحران سلامتی تاریخ آمریکا که تا کنون به بهای جان 130 هزار نفر تمام شده، هنوز هم کسی مسئول مقابله با این بحران نیست. 

7. در ماه‌های پیش‌رو این ویروس نه تنها جان بسیاری از افراد دیگر را خواهد گرفت بلکه میلیون‌ها آمریکایی را با خطر فقر و تهیدستی روبرو خواهد کرد. مزایای بیکاری در 31 ژوئیه پایان می‌یابد. از هر پنج مستاجر آمریکایی یک نفر تا 30 دسامبر در معرض اخراج از منازل استیجاری قرار دارد. نرخ قصور پزشکیِ منجر به مرگ و میر از ماه مارس دو برابر شده است. نزدیک به 25 میلیون آمریکایی بیمه سلامتشان را از دست داده یا از دست خواهند داد. نظام شکننده‌ی مراقبت از کودکان در آمریکا با خطر فروپاشی روبروست و در نتیجه حتی اگر شغلی هم باشد، صدها هزار نفر از والدین شاغل نخواهند توانست به کارهایشان بازگردند. 

8. ترامپ در برابر این فاجعه هولناک هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. جمهوریخواهان در سنا به جای تصویب کمک‌های اقتصادی برای تصویب لایحه‌ دفاعی 740 میلیارد دلاری تقلا می‌کنند. آنها با این بهانه که مزایای بیکاری مردم آمریکا را از باگشت به مشاغلشان باز‌می دارد، از تمدید این مزایا سرپیچی می‌کنند. در واقع آنچه مردم را از بازگشت به مشاغلشان باز‌می‌دارد نبودن شغل است.  

9. در هنگامه این بحران ترامپ از دادگاه عالی درخواست لغو قانون بیمه دوران اوباما را کرده که اگر دادگاه به این درخواست رای مثبت بدهد، 23 میلیون آمریکایی دیگر بیمه سلامتشان را از دست داده و مالیات ثروتمندان یک دهم درصد یعنی 198 هزار دلار در سال کاهش خواهد یافت. این جنون محض است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.