رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی در این گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که بلومبرگ مدعی شده آن را رویت کرده نوشته است: «علی‌رغم ادامه بازرسی‌های منظم، پیشرفت‌های اندکی در حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی حاصل شده است.»

به گزارش جماران؛ وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به بخش‌هایی از گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و مدعی شده دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفته علی‌رغم افزایش بازرسی‌ها در ایران در سال گذشته درک این سازمان از برنامه‌های هسته‌ای ایران مخدوش شده است.

گزارش آژانس در آستانه نشستی کلیدی که قرار است ماه آینده میلادی در وین برگزار شود در میان دیپلمات‌ها توزیع شده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی در این گزارش ۱۱۲ صفحه‌ای که بلومبرگ مدعی شده آن را رویت کرده نوشته است: «علی‌رغم ادامه بازرسی‌های منظم، پیشرفت‌های اندکی در حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی حاصل شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آژانس، مگر در صورتی که ایران به شفاف‌سازی درباره این مسائل باقی‌مانده بپردازد قادر به ارائه تضمین درباره ماهیت صرفاً صلح‌امیز برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

بلومبرگ نوشته بازرسی‌ها در ایران سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته‌اند و میزان نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران در سطحی بالاتر از زمان قبل از حصول برجام قرار دارد اما آژانس مدعی شده که درکش از برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً مخدوش شده است.

گروسی نوشته است: «آژانس پیوستگی دانش را در زمینه تولید و فهرست سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم از دست داده است.»

این ادعاها در «گزارش اجرای پادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده‌اند. این گزارش، یکی از دو سند اصلی‌ای است که قبل از نشست سوم ژوئیه در وین در میان اعضا توزیع می‌شوند. 

گزارش دیگر، گزارش فصلی آژانس اتمی است که بلومبرگ می‌گوید ناظران در حال تهیه آن هستند. آن گزارش به توضیح درباره تحقیقات انجام‌شده درباره ایران و اندازه ذخایر اورانیوم ایران می‌پردازد.  

برخی از نکات دیگر گزارش جدید آژانس که بلومبرگ به آنها اشاره کرده موارد زیر را شامل می‌شوند:

بازرسان آژانس مجبور شدند ماه گذشته بازرسی‌های ایران را به دلیل احتمال حمله اسرائیل موقتاً متوقف کنند. 

حتی وقتی که بازرسان در میدان حضور ندارند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویربرداری از راه دور فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد کنند.

 

منبع: انتخاب

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.